دما و رطوبت مورد نیاز اتاق کودک

در این باره که دمای خانه یا اطاق نوزاد را دقیقا در چه حدی باید نگه داشت یا چقدر لباس باید به تن بچه کرد پاسخ مسلم و قطعی هستی ندارد اما اینجا می توانید چند راهنمایی مفید در این زمینه را بخوانید.

دما و رطوبت مورد نیاز اتاق کودک

اتاق کودک
دما و رطوبت مورد نیاز اتاق کودک

در این باره که دمای خانه یا اطاق نوزاد را دقیقا در چه حدی باید نگه داشت یا چقدر لباس باید به تن بچه کرد پاسخ مسلم و قطعی هستی ندارد اما اینجا می توانید چند راهنمایی مفید در این زمینه را بخوانید.

والدینی که پسین صاحب فرزند شده‌اند، به دمای مناسب اطاق نوزاد خود خیلی دلنازک هستند و برخی مواقع اوقات لباس زیاد به تن نوزادشان می‌کنند و مجدد لبا‌س‌هایشان را مختصر می‌کنند و مدام نگران گرم و سرد شدن نوزادشان هستند.
بعضی وقت‌ها هم گرم شدن هوای اطاق نوزاد این‌قدر زیاد است که آنها به اشتباه انگار می‌کنند که نوزادشان تب کرده است اما بهترین و مناسب‌ترین دمای اطاق نوزاد چه‌قدر است؟ این سوال بسیاری از والدین است. از آنجایی که گرم کردن بیش از اندازه نوزاد خطر اجل ناگهانی را در نوزاد افزایش می‌دهد نباید اتاق نوزاد خیلی گرم باشد.

بدین منظور می توانید برای باخبر شدن از دمای اتاق کودک خود از دما و رطوبت سنج استفاده کنید به عنوان مثال :

رطوبت سنج

دما سنج

یک نوع رطوبت سنج و دما سنج :

رطوبت سنج محیط

ثبات دمای محیط

هوای خنک هم سبب سرماخوردگی نوزاد شده و هم سبب بدخوابی او می‌شود فلذا پیش از اینکه نوزاد را به خانه بیاورید، کوشش کنید دمای اطاق را به‌طور پسندیده تنظیم کنید.

قبل از اینکه نوزاد را به خانه بیاورید، کوشش کنید دمای اطاق را به‌طور مناسب تنظیم کنید
هوای خنک هم سبب زکام نوزاد شده و هم سبب بدخوابی او می‌شود فلذا قبل از اینکه نوزاد را به خانه بیاورید، سعی کنید دمای اطاق را به‌طور پسندیده تنظیم کنید.

مناسب‌ترین دمای اتاق نوزاد چقدر است؟
مناسب‌ترین دمای اطاق نوزاد ۲۰ لغایت ۲۲ درجه سانتی‌‌گراد است.

در این باره که دمای منزل یا اتاق نوزاد را دقیقا در چه حدی باید نگه داشت یا چقدر جامه باید به بدن بچه کرد پذیرش مسلم و قطعی وجود ندارد و تنها می توان راهنمایی های کلی ارائه کرد. در واقع این بحث به ترموستات یا تنظیم کننده درونی دمای بدن برمی گردد و به سن و وزن کودک بستگی دارد.

سیستم گرمایی تن کودکان زیر ۵/۲ کیلو طوری نیست که گرما تن آنها را در اندازه مناسب نگه دارد. بچه هایی که بین ۵/۲ الی ۴ کیلو وزن دارند، چندان نیازی به این که از بیرون گرم شوند ندارند و می توانند حتی در اتاقی الی دمای ۱۸ الی ۲۰ درجه سانتیگراد نیز دمای مناسب برای تن را حفظ کنند.
هنگامی که وزن کودک ۸ کیلو می شود، سیستم حرارتی بدن او خوب کار می کند و لایه ای از چربی هم زیر پوست او هست که او را گرم نگه می دارد. اکنون که می شود دمای اتاق آنها را کمی خنک تر هم کرد.

پنجره‌ها را دوجداره کنید

بیشترین اجزایی که در آپارتمان‌ها مایه از دست دادن حرارت می‌شوند، پنجره ها هستند. پنجره‌ها باعث انتقال گرما به هوای سرد بیرون می‌شوند.

این سخت وقتی اغلب ظهور می‌کند که پنجره‌های خانه شما دوجداره نباشند، زیرا پنجره‌های معمولی به نسبت پنجره‌های دوجداره و پنجره‌های درزبندی شده تا ۱۰ برابر بیشتر تلفات حرارتی دارند ولی جهت عایق کردن پنجره‌های معمولی می‌توانید از ورق‌های نازک و شفاف پلاستیکی که در بازار موجود است، کاربرد کنید. برای این کار ابتدا سطح شیشه را کاملا تمیز کنید،سپس از سمت چسب‌دار ورق آن را بکشید و روی شیشه بچسبانید. این عایق هم مناسب تابستان و هم پسندیده زمستان است. اگر بازشوهای پنجره‌ها را درزگیری کنید، بسیار به شما در جهت تفریق نیست کردن حرارت منزل کمک می‌کند.

برای این پیشه هم می‌توانید از نوارهای درزگیری ابری یا فومی پنجره‌ها استفاده کنید که بسهولت امکان‌پذیر است و در دسترس هم هست. برای عایق کردن درها هم می‌توانید از همین نوارهای درزگیری بهره‌گیری کنید.

عایق‌بندی کنید

برای پذیرش به این پرسش که شما به چه میزان دربایستن به عایق‌کاری و ایزولاسیون دارید، بیچارگی به دو نوع اطلاعات دارید. نخست اینکه بدانید بام، کف و دیوارهای منزلتان اکنون در چه وضعیتی هستند.

دوم اینکه اطلاعاتی راجع به مقدار عایق مورد بیچارگی ساختمان خویش با توجه به منطقه‌ای که در آن حیات می‌کنید، به دست آورید. تمام سقف‌ها و دیوارها و کف منزلتان را لغایت آنجاکه می‌توانید عایق‌بندی کنید.

منافذ بین دیوارها و سقف و همین‌طور دیوارها و کف را درزگیری کنید. همین‌طور منافذ موجود در محل قرارگیری سیستم‌های تهویه و فن‌های ساختمان را درزگیری کنید. به این نکته هم توجه کنید که یک خانه عایقکاری شده در زمستان دما را پنج درجه گرم‌تر و در تابستان ۱۰ درجه خنک‌تر می‌کند.

به این قصد دیوارها و سقف و کف منزلتان را عایق کنید. با توجه به مواردی که در باره درزگیری و عایق‌کاری منازل ذکر شد،شما می‌توانید هزینه گرمایش خانه خود را بسیار تفریق دهید و از دمای مطلوب خانه خود در سرمای زمستان، نهایت کاربرد را ببرید. ضمن اینکه در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی کرده‌اید.

پایین نگهداشتن قند خون برای افراد دیابتی

پایین نگهداشتن قند خون برای افراد دیابتی

پایین نگهداشتن قند خون برای افراد دیابتی
پایین نگهداشتن قند خون برای افراد دیابتی

 

برای پائین نگه داشتن قند خون نکات زیررا رعایت فرمائید.

عدم کنترل درست این مرض می تواند دشواری ها جدی از آنگونه اختلال کلیه، ناراحتی های چشمی و… را به دنبال داشته باشد.

از همین رو بهتر است لغایت قبل از پیشرفت مرض و ابتلا به ناراحتی های ثانویه آن با سپریدن راهکارهای مناسب آن را مهار کرد.

عمده ترین شیوه های پایین آوردن قند خون عبارتند از:

قند خون

قند خون
روش های پائین نگهداشتن قند خون

۱-کنترل اسیدی بازی بودن آب مصرفی

با کنترل میزان اسیدی بازی بودن آب می توان تا حدودی در کاهش میزان قند خون تاثیرگذار بود.

که می توان اسیدی بازی بودن آب را بوسیله ابزار های صنعتی بررسی نمود به عنوان مثال :

ph متر

که انواع مختلفی را دارا می باشد از جمله :

 phمتر قلمی

 

PH متر پرتابل

 

PH متر رومیزی

۲- سپریدن کار و جنبش ورزشی روزانه

کم تحرکی یگانه از علل بروز دیابت نوع ۲ و علائم پیوسته با آن است.

از آنجا که تحریک ماهیچه ها سبب تسهیل سوخت و ساز کالری می شود، لازم است الی تکاپو ورزشی منظم انجام شود تا به این ترتیب مقدار اضافی قند خون از بین برود.

همچنین، خطر ابتلا به مرض های قلبی عروقی که در کسان مبتلا به دیابت ۲ تا۴ مساوی بیشتر است نیز تفریق می یابد.

برای کسب بیشترین به کارگیری مزایای ورزش باید یومیه دست کم ۳۰ دقیقه تمرینات جسمانی سپریدن شود. شنا و یوگا از آنگونه ورزش های مفید برای این قصد است.

۳- حفظ وزن مناسب

مشخص شده است که اضافه وزن در ابتلا به دیابت نوع ۲ و تشدید عوارض جانبی آن نقش دارد.

با توجه به تحقیقی که بر روی ۳۰۰۰ تن در آمریکا چهره گرفت، مشخص شد که تفریق وزن می تواند دیابت را الی ۵۰ درصد کاهش دهد.

برای حفظ وزن متناسب باید برنامه غذایی سالم و با اخذ قند ثابت را در قبل گرفت.

خوردن وعده های غذایی کم لغایت کران ۶ بار در روز مایه کنترل بهتر قند خون و تامین انرژی لازم برای طول روز می شود.

انجام تمرینات ورزشی در کناره تغذیه درست سبب حفظ وزن آرمانی خواهد شد.

۴- اضافه کردن سرکه به وعده های غذایی غنی از کربوهیدرات ها

تحقیقات گویای این است که افزودن سرکه به مواد غذایی حاوی کربوهیدرات بالا مایه کاهش سطح قند خون در کسان مبتلا به دیابت نوع ۲ می شود.

توصیه می شود به سیب زمینی، ماکارونی و سایر خوراکی های با کربوهیدرات فراوان سرکه اضافه شود. البته بهتر است این مقدار فقط ۲ قاشق غذاخوری حدود ۳۰ میلی لیتر سرکه باشد.

۵-خوردن غذاهایی با مقدار قند پایین

تغذیه نقش بسیار مهمی در افراد دیابتی دارد، زیرا حفظ قند خون در بی گمان ثابت را تسهیل می کند.

باید غذاهایی با مقدار قند زیر و همچنین مقدار کم چربی مصرف شود.

چرا که دیابت یگانه از علل مهم گویه ساز ابتلا به مرض های قلبی عروقی محسوب می شود. بهتر است روغن های خوب مانند روغن زیتون و کلزا در برنامه غذایی گنجانده شود. از آنجا که دیابت در فرآوری رادیکال های آزاد نقش دارد رهنمود می شود خوراکی هایی حاوی آنتی اکسیدان مصرف شود.

میوه ها و سبزیجات منابع غنی آنتی اکسیدان هستند. گل گندم و کنگر فرنگی جز خوراکی هایی با میزان حداکثر آنتی اکسیدان هستند.

۶-اضافه کردن دارچین به مواد غذایی

مطالعات اثر می دهد که دارچین می تواند قند خون را به خصوص در کسان دچار به دیابت نوع ۲ که قند خون آنها به نکویی مهار نمی شود، ذیل آورد. با توجه به احد از این تحقیقات مصرف یومیه یک شماره کپسول افشره دارچین مایه تفریق مقدار چربی و قند خون تا ۲۵ درصد طی ۴۰ روز شود.

این ادویه خوش عطر بر انسولین؛ هورمون مترشحه از پانکراس و مسئول کنترل قند خون نشان می گذارد.

برای بهره مندی از فواید آن پیشنهاد می شود یومیه ۱ الی ۶ گرم حدود ۲/۱ قاشق چایخوری الی ۱ قاشق غذاخوری مصرف شود.

 

کیفیت آب آشامیدنی

شاخص های کیفیت آب آشامیدنی به دو دسته عوامل شیمیایی و فیزیکی و میکروبی تقسیم بندی می شوند ، آب آشامیدنی ، آب گوارائی است که عوامل فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی آن درحد استانداردهای مصوب باشد و مصرف آن عارضه سوئی در کوتاه مدت یا دراز مدت درانسان ایجاد نکند.

کیفیت آب آشامیدنی

کیفیت آب آشامیدنی
کیفیت آب آشامیدنی

شاخص های کیفیت آب آشامیدنی به دو دسته عوامل شیمیایی و فیزیکی و میکروبی تقسیم بندی می شوند ، آب آشامیدنی ، آب گوارائی است که عوامل فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی آن درحد استانداردهای مصوب باشد و مصرف آن عارضه سوئی در کوتاه مدت یا دراز مدت درانسان ایجاد نکند.
خطرهای زیست شناختی شامل بیماریهای منتقله بوسیله آب به سبب عوامل زنده یا میزبان آبزی موجود در آب می باشد بیماریهای منتقله از آب بوسیله باکتریهای بیماریزا ، ویروسها ،پروتوزئرها وکرمها در انسان ایجاد می شوند.منابع ومخازن آب از جمله رودخانه ها وکانال آبها ، دریاچه هاوسدها بویژه درمناطق گرمسیر، محلی مناسب برای انتشار اینگونه بیماریها می باشند. این نوع مخازن آب زمینه را برای رشد میزبانهای واسط انگلها مانند حلزونها ، ماهیها وگیاهان آبزی وناقلین بیماریهامانند پشه ها وسایر حشرات گزنده فراهم میسازند. درنتیجه قبل از برطرف ساختن آلودگی آب باید به وضعیت بهداشتی محیط زیست ومردم رسیدگی شده وآموزشهای لازم به آنها داده شود تا ازآلودگی آب جلوگیری شود.

 

  • بیماریهای باکتریایی شامل : وبا ، حصبه یا تیفوئید ، شبه حصبه یا پاراتیفوئید ، اسهال باسیلی یا دیسانتری باسیلی، اسهال مسافرین ، لپتوسپیروس .
  • بیماریهای پروتوزئری شامل : آمیبیاز یا اسهال آمیبی ، ژیاردیازیس ، بالانتیدیازیس میباشد.
  • بیماریهای ویروسی شامل : گاستروآنتریت ویروسی ، پولیومیلیت ، هپاتیت

امروزه به علت گسترش واحدهای صنعتی و تجاری و استفاده از سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی در کشاورزی بر میزان آلودگی شیمیایی آبها افزوده شده است .
موادی همچون ارسنیک ، سرب ، کرم ، سلینوم ، کادمیوم ، جیوه ، سیانور ، موادرادیواکتیو ، منگنز ، روی ، فلوئور ، مواد پاک کننده ، مواد فنلی و غیره  آلاینده شاخص های کیفیت آب آشامیدنی  بصورت محلول و یا معلق اضافه شود و باعث آلودگی شیمیایی آب گردد.

تشخیص این موارد با ابزارهای صنعتی  از جمله

سنجشگر ها مواد محلول در آب

PH مترکه دارای انواع

وجود دارد اما به لحاظ ریالی برای یک شخص عالی توجیه مالی ندارد.

 

 

جهت پیشگیری از بیماریهای منتقله توسط آب راههای زیر توصیه میشود :

  1. بهبود کیفیت آبهای آشامیدنی
  2. افزایش کمی مقادیر آب مصرفی
  3. عدم استفاده از دیگر منابع غیر بهداشتی حتی به طور موقت
  4. بهبود شرایط دسترسی و قابل اعتماد و بهداشتی بودن آبهای مورد مصرف در منازل
  5. ارتقاء سطح بهداشت جامعه از طریق اطلاع رسانی
  6. کاهش تماس با آبهای آلوده
  7. کاهش آلودگی منابع آب سطحی با مدفوع و فاضلابها
  8. بهبود شرایط آبهای سطحی
  9. کاهش ارتباط افراد با جایگاههای آبی آلوده

هدف از کنترل شاخص های کیفیت آب آشامیدنی :

  • تشخیص بموقع هر گونه تغییر در شاخص های کیفیت آب آشامیدنی
  • تشخیص آبهایی که در سیستم آبرسانی از کیفیت استاندارد مورد نظر برخوردار هستند.
  • تشخیص نقاط یامناطق آلوده (درصورت وجود) بخصوص درمواقع اپیدمی .
  • تعیین دامنه تاثیر آبهای آلوده ای که به منابع آب آشامیدنی افزوده میشوند.
  • تعیین میزان آلودگی در آب.
  • ارزیابی میزان تاثیر اقداماتی که در جهت بهبود کیفیت انجام میگیرد.
  • تدوین دستورالعمل یا استاندارد برای آب بامصارف مختلف بهداشتی.
  • تدوین ضوابط ومقرارت درزمینه کیفیت وکمیت آب آشامیدنی.
  • اقدامات کنترلی برای رفع یاپیشگیری از آلودگی آب آشامیدنی.
  • اقدامات هشدار دهنده در مواقع ضروری.
  • نمونه برداری میکروبی از آب آشامیدنی شبکه های لوله کشی، منابع ، مخازن ذخیره آب شهرها وتصفیه خانه های آب.
  • نمونه برداری میکروبی از منابع ،مخازن وشبکه های لوله کشی آب آشامیدنی روستاهای تابعه شهرستان .
  • کنترل وسنجش کلر باقیمانده در مناطق شهری وروستایی بطوریکه میزان کلر باقیمانده ، درکلیه نقاط شبکه در حد استاندارد (PPM  (۰٫۸ – ۰٫۵باشد.
  • نمونه برداری شیمیایی ازکلیه منابع آب وشبکه های لوله کشی آب شهری. ( شش ماه یکبار )
  • نمونه برداری شیمیایی ازکلیه منابع آب وشبکه های لوله کشی آب روستایی. ( دو سال یکبار )
  • آموزش روشهای ساده گندزدایی آب آشامیدنی به کلیه روستائیان از طریق بهورزان. ( جوشاندن ، استفاده از کلر مادر )
  • کنترل وپیگیری جهت نصب علائم هشدار دهنده در: پارکها ، ترمینالها ، گورستانها ، بلوارها ،خیابانها وسایر اماکن مشابه بمنظور عدم استفاده ازآب فضای سبز جهت مصارف شرب وپیگیری جهت تامین آب سالم وبهداشتی درمکانهای مذکور.
  • کنترل بهداشتی آبخوریهای داخل شهر،خیابانها ،معابر عمومی ومسیر راهها.
  • کنترل کیفی شاخص های کیفیت آب آشامیدنی قنوات ،چشمه هاوسایرمنابع آب مسیرراهها .
  • کنترل کیفی شاخص های کیفیت آب آشامیدنی درترمینالها وپایانه ها.

 

منبع