با توجه به پیشرفت دانش و لزوم تامین نیازهای بشر، لزوم بیرون شدن از کشاورزی سنتی و گرایشی به مکانیزاسیون کشاورزی هر روز بیشتر حس میشود. اما در حال حاضر مسئله این است که به قصد دستیابی به یک مکانیزاسیون واقعی جهت نیل به اهداف فوق چه زیر ساخت ها و الزاماتی را باید رعایت کرد تا اهداف اصلی کشاورزی ماشینی بر آورده شود. نظر به اینکه مملکت ما هنوز به مراحل مکانیزه کامل دست نیافته است و مشکلات عدیده ای در سر گذرگاه گسترش این مقوله پیمان دارد ، خرید یک ماشین نو کشاورزی به وسیله زارعان بر حسب محاسبات علمی چهره نخواهد گرفت وچه بسا کشاورزی با داشتن همان ماشین دوباره اقدام به خرید کرده و جایگزین ادوات نو به جای ادوت کهن به طور دقیق مورد تجزیه و تجلیل قرار نگیرد و علاوه بر افزایش هزینه های ویژه اعم از مقاوم و متغیر باری به هزینه های تولید اضافه شده ودر آخر نه تنها سودی شامل تولید نمی شود ، بلکه برخی مواقع متضرر نیز می شود .

کشاورزی سنتی و مدرن
با شکل‌گیری شهریگری در جوامع بشری که پروسه‌ای طولانی را تا به امروز طی کرده و به شکل‌گیری کار و جنبش جدیدی به اسم کشاورز انجامید به نحوی که در دوران باستان با ابتدا حیات کوچ‌نشینی و سپس تشکیل روستاها در حاشیه شهرها روند گسترش و تکامل خوش را تا به امروز طی کرده است لذا با شروع زارع در روستاها و برپایی قشر جدیدی به نام کشاورزان در طبقات اجتماعی جامعه ایران و دیگر جوامع، زندگی کشاورز رونق گرفت و انسان‌ ها با توجه به چگونگی رویش انواع گیاهان و خاصیت غذایی و دارویی آنها، در ضمن در پسندیدن داشتن آب و خاک مناسب دریافتند که با کاشتن، تربیت و آبیاری دانه‌های گیاهی، درختان و درختچه‌ها می‌توانند غذای خود را تامین کنند.

در این نوع زندگی انسان‌ها توانستند با شغل و کوشش طبیعت دست نخورده را به خدمت خود بگیرند. از آنجا که محصولات زارع نیاز به مراقبت دارند انسان‌ها خانه‌های خویش را در ساحل مزارع ساختند آنها زمین ها را توسط حیواناتی چون گاو و اسب شخم می‌زدند و با جویبارهای منشعب شده از رودخانه‌ها، چشمه‌ها و قنات مزارع خود را آبیاری کردند.

بنابراین با وجود آمدن مزرعه‌ها و خانه‌ها در کناره یکدیگر به تدریج روستاها به هستی آمدند و پیشه وزین کشاورزی که با مراقبت در روبرو خطرات و تهدیداتی چون آفات، امراض و حیوانات وحشی تنها با همیاری و همکاری تمام کشاورزان روستانشین امکان داشت این روش و کشت وکار در امور زراعی و باغی وابسته به آلت و امکانات ساده ابتکاری نگرفته بود ولی یکی از اصلی‌ترین و مهمترین خاصیت این زراعت استفاده از تجارب ارزشمند تاریخی کشاورزی بوده که از گذشتگان به ارث برده بودند، بود و تعریف و مفهومی از زراعت سنتی را در مجامع علمی معاصر منعکس می‌ساخت.

کشاورزی از دیرباز در ادوار تاریخی جوامع بشری در راستای ایجاد، گسترش و تکامل تمدن‌ها تاثیر بسزایی داشته است، لذا تشکیل اجتماعات بشری در واحدهای جغرافیایی شهری، روستایی و حتی کشوری در طول دگرگونی ها تاریخی در قرون طولانی منوط به رونق و توسعه زراعت بوده به نحوی که تا قرون وسطی کشاورز با ساختار سنتی و روند کاری ساده‌ای به اتفاق بوده است و در ایران هم تا اواخر دوره قاجار به چهره سنتی کار و جنبش کشاورز اتمام می گرفت.

مکانیزاسیون
برای مکانیزاسیون تعریفهای مختلفی وجود دارد. در یک تعریف، مکانیزاسیون عهده دار شدن به اتمام دادن فعالیت های کشاورزی توسط منابع غیر انسانی است . مکانیزاسیون کشاورزی مجموعه ای از علوم و فنون کاربردی است که مطالعه شناخت و بکار گیری انواع مختلف ماشین، آلات نیروی محرک در مراحل گوناگون تولید و فرآوری محصولات کشاورزی را دربرگیرنده می شود. (مبانی مکانیزاسیون) درواقع مکانیزاسیون تنها مالکیت یا اجاره دولت و استعمال در مزرعه جهت کاهش صعوبت کار و تسریع در عملیات نیست. کاربرد صحیح ادوات در کشتزار باعث افزایش بهره وری تولید در کشاورزی مکانیزه خواهد شد که این فرمایش باعث سواد کشاورزان و گذراندن دوره های آموزشی توسط آنان پیوسته است. از سویی تفریق شدید نیروی انسان فعال در بخش کشاروزی و میزان بالای دست مزد ها و افزایش میزان تقاضا برای محصولات کشاورزی اثر قابل توجهی بر مکانیزه کردن برخی عملیات کشاورزی داشته و سبب شده لغایت به علت کمبود نیروی انسانی میل به ماشینی کردن تولید بیشتر اشاعه پیدا کند.از نگرشی بالاتر می تاب گفت مکانیزه شدن عملیات کشاورزی سبب می شود مدیریت بهتری در مراکز تولید اعمال شود. مکانیزاسیون سبب انجام بموقع پیشه می شود اغلب سبب افزایش درآمد می شود. اولویتهای بکارگیری روشهای مکانیزه در تولید فرآورده با توجه به شرایط فنی اقتصادی و اجتماعی هر جامعه مشخص می شود. عموما”در کشورهای گسترش یافته کاربرد مکانیزاسیون برای کاهش هزینه ها است. ولی در کشور های در حال توسعه استعمال آن برای افزایش تولید است. همچنین شیوه استفاده صحیح از ماشینهای کشاورزی یک عامل مهم در پیشبرد اهداف مکانیزاسیون بشمار می رود که در این وابستگی سطح سواد کشاورزان قابل پروا می باشد. مکانیزاسیون با تاثیر در اتمام به موقع و پسندیده عملیات تهیه بستر بذر، کشت به موقع، مقدار پسندیده بذر، مبارزه با علفهای هرز، افات و بیماریها و استحصال صحیح و به هنگام فرآورده سبب افزایش تولید می گردد. از طرفی چون بیشتر عملیات مکانیزه و افزارها صورت می گیرد دخالت نیروی انسانی به دلیل ماهیت خستگی پذیر بودن انسان منتفی شده و در بیشتر شرایط لغایت مدت زمان نامحدود می طاقت از ماشین آلات کاربرد کرد.

توسعه بخش کشاورزی نیازمند تحول
ایجاد تحول در هر جامعه از عوامل کارساز در رشد و شکوفایی بخشهای مختلف صنعتی، کشاورزی، و خدماتی و …. است. و می طاقت نقش بسزایی در پویایی پیوستگی حیات و فعالیت آنها که بنیاد و شالوده تحولات هدفمند پی ریزی تفکرات نوین، افزایش آگاهی و اصلاح سیاستهای کلی و اجرایی در نیل به اهداف تعین شده است داشته شده باشد. از این رو تعامل تفکرات سیاسی و اقتصادی در قالب اهداف مشترک و سامانه مند نقش تعیین کننده ای در تثبیت نظام های اقتصادی دارد که به چهره های متنوع در سیستم های فعال کشور تاثیر می گذارد در این زمینه باید توجه داشت که برنامه ریزی و کوشش در جهت تحقق اهداف تدوین شده چرخشگاه و موقعیت ها بوده و پویایی و حرکت پیوسته جوامع زاییده تفکر مدون و تحول گرای آن جامعه است . بی تردید شناخت جایگاه هر بخش سازمان . . . نیازمند فهم صحیح و شناخت فراگیر از موقعیت زمانی و شرایط حاکم بر آن همراه با اولویت های حرکت در مسیر گسترش پایدار و برقراری امنیت تولید است . کوشش بی وقفه و پشتکار و خستگی ناپذیر به قصد تطبیق با برنامه های جدید و هماهنگی با اجزای راهبردها و فرصت های پیشرو ، تدبیر بنیادی برای حفظ چشم وهمچشمی و سپریدن وظایف محسوب می شود که در برنامه های تحول دست یافتنی است .

آزمون و ارزیابی ماشین های کشاورزی
آزمون ماشین های کشاورزی ساخت تو و خارج از لحاظ تطبیق با استاندارد های ملی و بین المللی بر روی نمونه های تولیدی یکی از بایستگی های توسعه مکانیزاسیون است. امتحان ماشین های ساخت تو با پروا به سیاست های حمایت از سازندگان داخلی باید مورد پروا جدی پیمان گیرد . یکی از دلایل رغبتی کشاورزان را میتوان کیفیت پایین افزارها و عدم حصول نتیجه لازم در بکارگیری این افزارها دانست . برای انتخاب و خرید ماشینهای کشاورزی توجه به دو مسله عمده ، ضروری و تعیین کننده است که در تله نگرفتن هر یک از موارد یا هر دوی آنها ممکن است باعث هدر رفتن سرمایه ، به موقع سپریدن نشدن شغل و دشواری ها دیگر شود .

این دو مورد عبارت اند از:
۱_ برگزیدن اندازه ی پسندیده ماشین که دارای ظرفیت بهینه برای اتمام عملیات باره عقیده باشد.

۲_انتخاب بهترین نوع ماشین از میان ماشین های موجود با پروا به عوامل مختلف پس از آنکه اندازه و ظرفیت ماشین مورد نیاز مشخص شده است .

بنابراین لازم است که مراکز آزمایش و ارزیابی افزارها کشاورزی در هر استان یا ناحیه تحت عقیده کارشناسان مجرب ایجاد شده و بر تولید ادوات کشاورزی به طور مستقیم وارسی داشته تا کاربران ماشین ها به به کارگیری ابزارها هر چه بیشتر راغب شده . وزمینه توسعه مکانیزاسیون فراهم گردد.

چگونگی مکانیزاسیون کشاورزی قبل از اصطلاحات اراضی درایران
حدودا لغایت پیش از سال ۱۳۴۲شمسی سامانه حاکم بر کشاورزی یک سامانه خدایگان رعیتی بود. در این نظام مالک و مباشر او، واسطه های بین دولت و رعیت و عامل اجرای طرحهای دولت بودند . طی این دوره اولین تراکتور برای مدرسه عالی فلاحت وارد ایران شد ( ۱۳۰۸)در سال ۱۳۱۶اولین طرح مکانیزاسیون ایران پی ریزی شد که در این طرح تغییرات معینی درباره اداره املاک دولتی و موقونات چهره گرفت و برنامه هایی جهت اعمال ماشین در کشاورزی مد نظر پیمان گرفت . و با وجود اینکه با این طرح پایگاه اقتصادی اجتماعی رعایا تغییر بنیادی پیدا نکرد ، پیش درآمد کمی مایه پیشرفت در کشاورزی شد . به هرحال به انگیزه وقوع جنگ جهانی دوم این طرح متوقف گردید ، بعد از جنگ این طرح با واردات تراکتورو ابزارها برای شخم و دیسک زدن و برنامه هایی جهت اعمال ماشین در کشاورزی ادامه یافت . در همه اهداف دولت و سیاست های آن در دسته کشاورزی به ویژه در این دوره و نیز دردوره های پس ایجاد شرایطی برای پذیرش اجتماعی ماشین در کشاورزی و سعی در توسعه روند استفاده از آن بود . درهر حال اکثر مزارع کشور از استاندارد لازم جهت اتمام عملیات مکانیزه بر خوردار نیستند . زمین های کشاورزی به دلایلی ازجمله تقسیم زمین بین فرزندان زارع به قطعات کوچکتری تقسیم شده و یا در جاهای مختلف قرار دارند . این مورد ازدو جنبه قابل بررسی است . نخست آنکه وقتی زمین های کشاورزی به قطعات کوچکتر تقسیم می شوند تکنولوژی پسندیده جهت به کارگیری افزارها در این مزارع هستی ندارد . به عنوان مثال تراکتورها ، کمباین ها و سایر ادواتی که در کشور تولید و یا از خارج وارد می شود ادواتی هستند که به کارگیری آنها در مزارع کبیر صرفه اقتصادی دارد.درمورد تراکتوردرسالهای اخیر تراکتورهایی کوچک تولید شده است ولی ساخت ابزارها متناسب با اندازه زمین در بین سایر ماشین ها عمومیت ندارد . این مسئله باعث می شود که در مزارع یا از ادوات کشاورزی استفاده نشود و یا اگر مورد بهره‌گیری پیمان می گیرد ادواتی باشند که متناسب با اندازه زمین نیست که باعث هدر رفتن انرژی در واحد سطح می شود .

تکنولوژی متناسب با نوع منطقه و مزرعه از اهمیت بسزایی برخوردار بوده که علاوه بر مکانیزه کردن مزارع و مزیت های پیوسته بر آن صرفه اقتصادی را نیز به دنبال داشته و به نوبه خود یکی از جذابیت های توسعه مکانیزاسیون است. بنابراین برنامه ریزی در گزینش پسندیده افزارها در یک کشتزار جهت پیشبرد اهداف مکانیزاسیون از اهمیت ویژه ای برخوردار است در این زمینه باید الگوی استفاده از تراکتور و سایر ماشین ها از عقیده تعداد و ظرفیت پسندیده با سطح مزرعه نظر پیمان گرفته و همکاری مناسبی با هم داشته باشند .

تکنولوژی و تعامل آن در توسعه مکانیزاسیون کشاورزی
بد نیست که نگاهی به وضعیت مکانیزاسیون کشور و نقش ماشین و یکتا تولید نا در کشتزار ای داشته باشیم آنوقت بهتر می نا در تعامل بین تکنولوژی بومی و نوین در بستگی با مکانیزاسیون کشاورزی بازگویی دیدگاه کرد . بر کسی پوشیده نیست که همانطوری که ماشین های سی ان سی در صنعت مایه انقلاب صنعتی شدند تراکتور با حضور در مزرعه انقلاب کشاورزی شد تکنولوژی ازدید بیولوژیکی اصلاح بذر و تولید بذر با نیرو نامیه ی بالاتر و از طرفی از دید مکانیکی و ابزارهای کشاورزی سبب شدند که کشورهای پیشرفته با وجود کارگماری کمتر در بخش های کشاورزی عملکردهای چندین برابر در تولید مواد غذایی را داشته باشند و علاوه بر نیاز خود با صادرات محصولات سودهای هنگفتی را نصیب خودشان کنند . بدبختانه شوربختانه در کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه با وجود کارگماری چند برابر هنوز نتوانسته اند در محصولات استراتژیک به خودسالاری برسند . ماشینی با دستاورد طاقت و سرعت بالا و ایجاد سهولت و کارگماری آفرینی سبب تولید محصول بیشتر با نهاده کمتر می شود .

از مزایای مکانیزه شدن مزارع کشاورزی می طاقت به موارد زیر اشاره کرد . و با بکارگیری آنها تحقق اهداف کمی و کیفی حاصل خواهد شد .

۱) کم شدن هزینه تولید

۲) اصلاح اراضی

۳) جایگزینی نیروی انسانی و دامی

۴) کاهش ضایعات فرآورده

۵) مقابله آفات و بیماری ها

بررسی راهکارهای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی

علی رغم اهمیت بسیار زیاد فناوری ماشینی در کشاورزی سیاستهای دولت در سال های ماضی باعث عرضه طاقت پسندیده ماشین آلات به دسته کشاورزی شده است . میزان تزریق ماشین آلات به تقسیم کشاورزی در سالهای گذشته نه فقط مایه تحقق نیافتن برنامه های مکانیزاسیون دسته شده بلکه جوابگوی میزان فرسایش ماشین آلات نیز نبوده است این وضعیت تفریق ضریب مکانیزاسیون گردیده و کشاورزان را ناچار به استفاده از ماشین آلات فرسوده و فرسوده کرده است . همچنین رشد قیمت ماشین آلات کشاورزی بیشتر از رشد شاخص قیمت تضمینی محصولات کشاورزی بوده است . البته علی رغم موارد بیان شده طی سالهای ماضی درجه مکانیزاسیون در عملیات زراعی افزایش یافته است که این نشان دهنده نقش کنونی ماشینهای کشاورزی و مکانیزاسیون کشاورزی درتوسعه کشاورزی است . در ایران در چندین دهه گذشته ماشین آلات کشاورزی وارد مراحل گوناگون پهنه تولید شده و جزء لاینفک ساختار کشاورزی گردیده است ولیکن در سالهای ماضی تامین ماشین آلات کشاورزی با دشواری ها و فراز و نشیب های بسیاری مهم چون عرضه بی‌قواره ماشین آلات کشاورزی و با نیاز بخش کشاورزی و نشانه ها منفی این مسئله بر پیکره بخش روبرو بوده است . همچنین شیوه به کارگیری ماشین های کشاورزی یک عامل مهم در پیشبرد اهداف مکانیزاسیون به احصاییه می رود که در این وابستگی سطح سواد کشاورزان قابل پروا می باشد .

در این مورد کشاورزان به سه باره تقسیم می شوند :
۱) کشاورزی که فقط از افزارها و ماشین های کشاورزی بهره‌گیری کرده و به علت کمی سواد و عدم آموزش لازم سهم برداری بهینه از دستگاه و ادوات نمی کند .

۲) کشاورزانی که اطلاعات کمی در استفاده صحیح و تنظیم ادوات دارند .

۳) کشاورزانی که اطلاعات آنها در باره کاربرد صحیح ادوات در حتماً کافی است که متاسفانه شمار آنها ناچیز است و جزء کشاورزان پیشرو طبقه بندی می شود . گرچه بیش از یک قرن از پیدایش تراکتور ماضی است ولی به طور کلی می توان که در خلال جنگ بین المللی اول بود که برای نخستین بار نیروی حرکتی خود را به دست آورد و در پی جنگ جهانی دوم به پهنه کشاورزی معرفی شد دلیل در هر یک از دو دوره گفته شده عبارت از نیاز روزافزون به مواد غذایی و الیاف گیاهی بوده که با شمار کمتری کارگر کشاورزی به دست اید .

بررسی اقتصادی و اجتماعی مکانیزاسیون کشاورزی ایران
درحال آماده حرکت کلی کشورها به سمت گسترش و پیشرفت و نیل به خودسالاری ، رابطه مستقیمی با تولیدات کشاورزی دارد . در بیشتر مملکت ها نخست کشاورزی رشد کرده و سپس درصنعت کشور ، شده اند . از طرفی بالا بردن سطح کمی وکیفی تولیدات بدون مکانیزه کردن کشاورزی امکان ندارد . امروزه سرنوشت اعظم کشاورزی ایران مکانیزه نیست . متاسفانه لغایت وجود تاکید بیشتر مجریان طرح های کلان اقتصادی به این واقعیت که کشاورزی باید محور توسعه باشد در بی گمان گفتار باقی مانده وعدم تحقیق پیش بینی افزایش ضرایب مکانیزاسیون سبب بروز دشواری ها جدی تر شده است.

یکی از شاخصهای بسیار مهم که به بررسی کیفی مکانیزاسیون می پردازد سطح مکانیزاسیون است . این شاخص در واقع مجموع همه تاب کشش موجود در مملکت به همه سطح زیر کشت پرکار می باشد .

مجموع کل توانهای کششی کشور
سطح مکانیزاسیون=سطح زیر کشت پرکار
واحد این معیار اسب بخار بر هکتار می باشد . نکته مهم آن است که با افزایش سطح مکانیزاسیون عملکرد در واحد سطح نیز باید یک روند افزایشی نسبی داشته باشد و این یکی از چالش های موجود مکانیزاسیون کشور ماست و متاسفانه گواه آن هستیم البته برخی پارامترها مانند حاصلخیزی خاک مرغوبیتی زمین نیز دخیل هستند که نباید از آنها چشم پوشی نمایش داد به عبارتی استعمال صحیح ماشینها تناسب تکنولوژی آن ماشین با ناحیه و شرایط اقلیمی رعایت مبانی این نیاز به برنامه ریزی جهت گیری و تصمیم گیری درست با پروا به بافت های زراعی کشور را می طلبد که هر کدام دارای تنوع گوناگون حتی بافت اقتصادی و اجتماعی هستند .

دلایل عدم توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در ایران
استفاده از ماشین در پهنه تولیدات کشاورزی واژه ای که نزدیک ۵۰ سنه است در تقسیم کشاورزی مملکت مطرح است و وزارت فلاحت یا کشاورزی فعلی در سال ۱۳۳۲ با به تصویب رساندن پای بست، نامه بنگاه گسترش ماشینهای کشاورزی سنگ بنای یکی از شرکتهایی را گذاشت که بتواند چنین امری را در عرصه کشاورزی مملکت سامان دهد.

به موازاتی تاسیس این کمپانی که با سرمایه اولیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی مملکت و به قصد افزایش تولیدات کشاورزی چهره گرفت . طبعا” کشاورزی سنتی می رفت که تغییرات اساسی باید پاسخگوی محصولات کشاورزی مور نیاز مردم با پروا به افزایش روزافزون جمعیت و با سهم گیری از ماشین باشد. چرا که تا آن روز عملیات کشاورزی با روشهای سنتی چون شخم با گاو جفت و استحصال با دست سپریدن می شد منابع آب هم صرفا” از قنات بود و یا چشمه ها و رودخانه های فصلی کشت غالب مملکت هم به دلیل خشک بودن اکثر سرزمین ما از عقیده بارندگی معطوف به کشت دیم بود .

ایجاد اولین کارخانه تراکتور سازی در تبریز که با مونتاژ تراکتورهای در توان ۴۵-۶۰ است بدست وزارت صنایع در دهه چهل همراه با واردات ادوات ابتدایی مشابه گاوآهن، دیسک ، تریلر و فاروئربه هدف عملیات کاشت و واردات گونه ها تراکتورهای میانه و سنگین بدست بنگاه توسعه ماشین های کشاورزی و تاسیس و مسیر اندازی تعمیرگاههای تغییر ناپذیر و سایر در مراکز استانها و استخدام کارشناسان خارجی برای انتقال دانش و تکنولوژی ماشینهای وارداتی و غیره از اقداماتی بوده برای این دگرگونی الزامی می ارائه کرد .

پس از اصلاحات ارضی در سال ۴۱ وزارت کشاورزی با ایجاد شرکتهای تعاونی و تولید و سهامی زراعی در مراکز استانها برای سامان دهی مکانیزاسیون با گسیل کارشناسان و متخصصان داخلی و خارجی پی زمینه انتقال مکانیزاسیون و ادب سازی در بهره برداری بهینه از زمینهای یک پارچه را کلیه عملیات زراعی آن (کاشت ، داشت ، برداشت ) با ماشین انجام می شد و در اجازه شغل پیمان داد .بانکهای تخصصی کشاورزی موظف گردیدند که برای خرید ماشین آلات یادشده وام های مختصر بهره در اختیار کشاورزان صاحب زمین پیمان دهند که بعد از اصلاحات اراضی از غالب خوش نشینی و رعیتی خلاصی یافته و صاحب زمین شوند .

مشکلات ویژه و عام مکانیزاسیون در یک دید کلی کشاورزی ما نو پاست و در همه زیر ساختها نیاز به تعمق دارد . اما دربخش مکانیزاسیون مشکلاتی که هستی دارند بر این پایه اند :

۱_دقت در تناسب و انتخاب ماشین برای مناطق گوناگون و کشت متفاوت به عبارتی اجرای تکنولوژی مناسب در هر منطقه

۲_نبود تعمیر گاههای مجاز ماشین آلات کشاورزی و یا عدم دسترسی آسان به آنها در اقصی نقاط کشور

۳_کمبود شرکتهای خدماتی تعاونی ماشینهای کشاورزی و عدم انسجام کمپانی های موجود

۴_کمبود قطعات یدکی و عدم نظارت دقیق بر روش ورود و توزیع و فروش آنها

۵_نبود مراکز آموزش و تعلیم جهت کشاورزان به قصد تبادل تجربیات و بهره‌گیری بهینه از ماشین و ادوات

۶_عدم تناسب نیرو اندازه و . . . ماشین با گونه عملیات سپریدن شده که معمولابه فرسودگی زود رس منجر می شود

۷_عدم تحقیقات کاربردی جهت دست یابی به الگوی مکانیزه محصولات مختلف در شرایط متفاوت .

۸_عدم داشتن چیرگی بر اطلاعات فنی اولیه جهت کاربردی ماشین .

۹_عدم توجه خاص به مکانیزاسیون در کران نبکوتر که علاوه بر قرار دادن منابع ملی و مردمی کشاورزی را در رکورد باقی خواهد گذاشت .

مشکلات خاص عام مکانیزاسیون
از دیدگاه مقایسه ای می طاقت هزینه تعمیر نگهداری سالانه تراکتورهای چرخ لاستیکی در کشور آمریکا ۱۲% ارزش ماشینی و هزینه تعمیر و نگهداری سالانه کمباین ۵% ارزش ماشینی بوده است. مقایسه ارقام تعمیر و نگهداری سالانه انواع تراکتور و کمباین در ایران با ارقام مثل در آمریکا پرتو دهنده بالابردن هزینه تعمیرات و نگهداری در ایران است از دلایل عمده این وضعیت می تاب به بالا بودن عمر ماشینها، وضعیت نامناسب خدمات پس از فروش، شامل سرویس گارانتی و خدمات تعمیرگاهی، کمبود و گرانی قطعات یدکی کیفیت طاقت مطلوب قطعات باره استفاده و پایین بودن کیفیت تعمیرات است. بنابر این به کارگیری ماشینهای مستهلک هزینه عملیات زراعی و ضریب لنگی ماشین را می افزاید ضمن اینکه ضریب کارکرد صحیح ماشین را می کاهد. واضح است که حاصل وضعیت فوق انجام نشدن به هنگام عملیات کاشت، داشت و برداشت، کاهش کیفیت عملیات زراعی، افزایش ضایعات نهاده و محصول، افزایش هزینه عملیات زراعی و افزایش یارانه سوخت است.

بنابراین تحقق نیافتن برنامه های مکانیزاسیون درباره تامین نیروی جنباننده لازم علاوه بر این سبب می شود بسیاری از عملیات کشاورزی در زمان نامناسب و با کیفیت لازم سپریدن پذیرد افزایش هزینه های زراعی، افزایش ضایعات و تفریق عملکرد را نیز در پی خواهد داشت .

آینده، برنامه وتوسعه، مکانیزاسیون
تاریخ نشان داده است که فرایند برنامه توسعه مکانیزاسیون در حال پویایی است بدون اینکه هدفی غایی در پیش داشته باشد. تحت سیستم رقابتی تولید وتجارت آزاد هر تولید کننده ای باید به طور همیشگی محصولات خویش را اصلاح کرده و محصولات جدید را عرضه نماید الی اینکه هوده آور بوده رشد کند و از قطعات عامل ماشین مجزا ودور می شود سیستم های اخطار دهنده و کنترل کننده های خودکار برای ماشینهای پیچیده اهمیت افزونتری پیدا می کنند. اتمام اتوماتیک برای ماشینهای پیچیده اهمیت بیشتری پیدا می کند. اتمام خودکار عملیات زراعی شامل سیستم های راهنمای اتوماتیک چیزی است در کران رویا .

با عرضه تراکتور های ارشد و ادوات خاک باید برای کار در سرعتهای بالاتر طراحی شود یا سوای توان مالبندی مورد استفاده پیمان گیرد تا اینکه کشش عامل محدود کننده ای نباشد. هنوز جای زیادی برای توسعه ابزارخاک ورزی پر بهره وری یعنی ابزاری که برای ایجاد نشانه دلخواه در خاک به انرژی کمتری در هکتار نیاز خواهند داشت خالی است .

باید به این نکته پروا داشت که کارخانه های سازنده تراکتور و موتور به مطالعات خویش برای تشکیل انواع جدید وسایل و همچنین گسترش مکانیزاسیون پیوسته خواهند عدل . تطبیق اقتصادی گونه ها معینی از ماشین ها با مزارع کوچک مساله ای است که قبل از مکانیزاسیون کامل کشاورزی ما نیاز به توجه بیشتری دارد . در بیشتر مزارع سطح زیر کشت یک محصول به خصوص آن قدر حقیر است که تملک ابزارها گرانقیمتی چون بسته بندی ها و مکعب سازهای علوفه پنبه چینها ماشین های استحصال گوجه فرنگی و از این قبیل را توجیه نمی کند .

با به کارگیری مکانیزاسیون و پرورش نیروی کارآزموده در این امر ، افزایش ضریب بهره وری از منابع و نهادهای ادوات ، افزایش کمی و کیفی بسته و یا بسیار محدود است . و ضرورت دارد با پروا به اهداف از قبیل تعیین شده ، نیروی شغل آمد بیشتری به چرخه مکانیزاسیون پیوسته و آن را سریع تر به گردش در آورند .

برای بهینه شدن برنامه گسترش مکانیزاسیون چندین پیشنهاد ارائه می شود:
۱_اولین مسیر حل که پیشینه زیادی درمحافل علمی دارد یکپارچه کردن زمینهای حقیر کشاورزی است. بدیهی است با افزایش سطح زیر کشت، عملکرد ماشینها در کشتزار بهتر شده و راندمان شغل بالاتر خواهد رفت. هم الان بدلیل مختصر بودن سطح زیر کشت در بیشتر نقاط مملکت خرید ماشینها مقرون به صرفه اقتصادی نیست.

۲_تاسیس و گسترش شرکتهای ماشینهای کشاورزی و ارائه خدمات گارانتی و تعمیرات و نظرات کارشناسی برای رفع نیاز کشاورزان. از طرفی با در اختیار داشتن ابزارها فنی در چنین شرکتهایی نیاز پیشه متخصصان این بخش بیشتر دانستن شده و علاوه بر اشتغال، به عمق مفید دستگاهها افزوده می شود.

۳_تامین نقدینگی مورد نیاز صنایع پیوسته با بخش مکانیزاسیون و برگزیدن اعتبارات بانکی متناسب با سقف تولیدات هر یکتا دست اندر پیشه مکانیزاسیون .

۴_بسط زنجیره جهانی مکانیزاسیون کشاورزی، مباحث تکنیکی و کاربردی در این دسته پیوسته در حال تحول است وظیفه دولت و متخصصین این سلسله است که همگام با گسترش فن آوری در جهان، در این امتداد حرکت کرده و گام بردارند.

۵_اینترنت یکی از دست موزه مهم و قابل دسترسی بین مراکز تولید دانش با مراکز اجرایی است.آموزش از راه دور و ارائه گذرگاه حل مختلف در زمینه مکانیزاسیون مزارع، طریقی است که می تواند هم برای متخصصین و هم برای زارعین بسیار مفید واقع شود.

۶_تشکیل یک شورای عالی مکانیزاسیون که مصوب از دیگر بخشها طبق قوانین مصوب، عهده دار حل مسائل و ایجاد هماهنگی های لازم بین کلیه بخشهای مربوطه باشد.

۷_ارائه الگوی مکانیزاسیون برای گونه ها کشت های گوناگون و تناسب اندازه ماشین با واحد تولیدی.

۸_برگزاری هر ساله نمایشگاه بین المللی ماشینهای کشاورزی و ارائه و شناخت افزارها مختلف.

کلام پایانی
همانطور که گفته شد کشاورزی صنعتی یا مدرن یکی از بهترین روش ها برای تولید محصولات با کیفیت می باشد که حتی با بالا بردن تولید این نوع از محصولات میتوانیم میزان صادرات کشور را نیز افزایش دهیم .اما نکته مهمی که وجود دارد این است که باید برای مدرنیته کردن کشاورزی هزینه های را انجام داد تا بتوان نتیجه مطلوبی را از آن گرفت .

یکی از این هزینه ها تهیه لوازمی مانند :

شیر برقی
تایمر
کنترلر
سطح سنج
دما و رطوبت سنج
لوکس متر
CO2 سنج
اکسیژن متر
دیتالاگر و …
می باشد که برای اطلاع از قیمت و کاربرد محصولات بالا میتوانید بر روی هر کدام از کلمات آنها کلیک کنید
فروشگاه آراد کنترل با داشتن نیرو با تجربه و متخصص در این زمینه ها میتواند شما را در این راه راهنمایی کند

برای اطلاع از محصولات مرتبط و خرید این محصولات میتوانید به سایت ما به آدرس www.aradcontrols.ir مراجعه کنید .

جهت مشاوره و راهنمایی نیز در این زمینه میتوانید با شماره های ذیل تماس حاصل نمایید .

تهران : ۰۲۱‎-۷۷۶۵۳۷۸۸
مشهد: ۰۵۱‎-۳۷۲۹۸۸۸۱

همچنین میتوانید با مراجعه به کانال ما در تلگرام از ویژگی های دیگر محصولات مطلع شوید .

آدرس کانال : @arad_control